Blog - Facebook zkouší lépe filtrovat zavádějící odkazy

Facebook zkouší lépe filtrovat zavádějící odkazy

Problém důvěryhodnosti obsahu bere vážně, snaží se lépe využívat zpětnou vazbu uživatelů.

Šíření zavádějících či rovnou zcela vymyšlených zpráv se pro sociální sítě stává stále vážnějším problémem. A to zejména pro tu největší z nich – na Facebooku podle analýzy serveru BuzzFeed v období před americkými prezidentskými volbami nasbíraly špatně vyzdrojované až lživé články dokonce více reakcí uživatelů než mediální produkce odpovídající běžným profesním standardům. Nyní však Facebook testuje způsob, jak takovou praxi co nejvíce minimalizovat. Jak zjistil například web The Verge, firma hodlá zpočátku spoléhat na „moudrost davu“. Mnozí uživatelé v současnosti vidí pod příspěvky s odkazy na zpravodajské články lištu, kde lze ohodnotit, do jaké míry považují lidé jejich titulek za zavádějící.

Největší sociální síť světa zatím detailně nepopsala, jak přesně chce se získanými ohlasy pracovat, v kontextu jejích dalších aktivit se však mohou ukázat jako velmi cenné. Již v létě totiž firma oznámila, že se zaměří na boj proti tzv. klikacím článkům (clickbaits). Za svou zbraň si zvolila algoritmus  fungující na principu spamového filtru. Facebook tak spoléhá na rozpoznávání klíčových slov a specifických frází a jeho cílem je, aby se ve výpisu příspěvků objevovalo méně senzacechtivých a zavádějících odkazů. Nejčastěji nesly titulek typu „Neuvěříte, co se na předávání Oscarů stalo!“ či „Nevěříte, že je rakovina vymyšlená nemoc? Možná změníte názor.“

Z těchto příkladů je patrné, že podobné titulky nejsou nositeli informace a v podstatě jen vybízejí ke kliknutí na odkaz. Problém má však další rovinu, a sice že skripty nemusejí být ve svém hodnocení vždy přesné. K nápravě mohou pomoci právě i sami uživatelé zapojováním se do minianket o tom, do jaké míry považují konkrétní obsah za zavádějící. Facebook by tak mohl zkombinovat různé přístupy (interní zaměstnanci, zpětná vazba uživatelů, algoritmy) za účelem vytvoření systému, jenž bude příspěvky se zavádějícím obsahem penalizovat

Nyní navíc vyšlo najevo,  že firma na něco podobného pomýšlela relativně dlouhou dobu. V červnu 2015 dokonce podala americkým úřadům žádost na patentování metod na vyhodnocování závadnosti obsahu v on-line prostředí. Jak připomíná The Verge, současný systém nahlašování závadného obsahu funguje dvoustupňově – jednotlivá upozornění od jednotlivých uživatelů ještě musí vyhodnotit pracovníci Facebooku. Firma by dle patentové žádosti chtěla systém vylepšit tím, že nahlášení pocházející od dostatečně důvěryhodných uživatelů by měla být přesunuta k přednostnímu vyřízení. Navíc by tak docházelo ke strojového učení a dalšímu zpřesňování automatického vyhodnocování toho, jak škodlivý nahlášený obsah opravdu je.

Mluvčí Facebooku nicméně význam zmíněného patentového návrhu zlehčila tvrzením, že ačkoliv firma o patenty usiluje poměrně často, neznamená to ještě, že k implementaci konkrétní technologie musí dojít. Zároveň nechtěla uvést, zda se firma snaží tyto algoritmy používat již nyní. Z ostatních zmiňovaných kroků Facebooku nicméně vyplývá, že sdílení zavádějícího obsahu začíná vnímat jako problém. A na jeho řešení může mít časem i patent.