Blog - Jak vidí sociální sítě marketingové osobnosti

Jak vidí sociální sítě marketingové osobnosti

O marketingu na Facebooku nejen rádi píšeme, ale také si o něm rádi povídáme. Obzvlášť s odborníky na slovo vzatými. Proto jsme na podzimním Babel Campu vyzpovídali 3 řečníky a velké osobnosti, které nám prozradily svůj pohled na věc. A abychom té trojce dali více symboliky, každému z nich jsme položili 3 otázky, každý rozhovor trval 3 minuty a každý profík byl z jiné evropské země.

 

Polle de Maagt, Julian Hillebrand a Eliška Vyhnánková – osobnosti, které jsou ve facebookovém marketingu jako ryby ve vodě. Přednášejí, mají za sebou úspěchy, pracují s těmi nejvýznamnějšími firmami a brandy. A do jednoho mají osobité názory. Co nás tedy zajímalo?

  1. Jaké jsou dnes podle vás TOP 3 trendy v oblasti marketingu na sociálních sítích?
  2. Jak důležitá je placená část marketingu na Facebooku?
  3. Co je dnes nejdůležitější pro to, aby firmy získaly pozornost zákazníků prostřednictvím sociálních sítí?

Polle de Maagt, nezávislý social media konzultant, Nizozemí

  1. Zaprvé se stále více firem učí vytvářet obsah, díky kterému úspěšně obchoduje skrze sociální sítě. To je velmi dobře, protože tento kanál není pro firmy zrovna levnou záležitostí, takže návratnost investice je tady opravdu důležitá. Zadruhé je důležitý obrat ke komunikačním platformám. Platformy jako Messenger nebo WhatsApp pomáhají firmám růst, což představuje obrovský posun v tom smyslu, že začínají pozvolna opouštět staré typy sociálních médií a přecházejí k novým. Nakonec je zajímavé, že se čím dál častěji do sociálních médií vnášejí staré funkcionality, což je například případ botů. Ti tu byli už dříve, ale příliš nefungovali, proto se teď firmy učí uplatnit je užitečněji a přimět lidi, aby si pomocí nich například koupili vstupenky nebo rezervovali místa.
  2. Ať se nám to líbí nebo ne, sociální sítě bez reklam už nemůžou existovat. Dříve platilo, že pokud se nad sociálními médii opravdu zamýšlíme a tvoříme cool obsah, pak získáme dobrý organický dosah. Teď jsou ale firmy často zklamané, protože organický reach už prakticky neexistuje.
  3. Myslím, že zaprvé musíte vědět, kde jsou vaši zákazníci. To znamená, že pokud jsou na Facebooku, musíte být na Facebooku, pokud jsou spíše na Instagramu, musíte být tam. A zadruhé musíte dělat věci, které tam očekávají. Některé firmy se zaměřují na community management, dělají vtipné věci, budují komunitu fanoušků. Díky tomu budete schopni prodávat zboží nebo minimálně uživatelům pomáhat, pokud mají otázky. Tyto věci jsou extrémně jednoduché, ale přitom tak zásadní. A v poslední řadě je samozřejmě důležité dělat věci pořádně.

 

Julian Hillebrand, Product Manager v Convidera, Německo

  1. Jeden z největších trendů je podle mého názoru získávání inteligentnějších a kvalitnějších dat. To začíná být stále častěji součástí marketingu a pomocí toho se mění strategie. Lidé o datech začínají více přemýšlet, například kdy zveřejnit příspěvek, co v něm má být, čím zákazníky zaujmout, zda v emocionální nebo jiné hladině, co se má stát potom. Zadruhé se mění způsob, jak lidé používají sociální sítě. Ty byly primárně informační platformou, nyní se transformují do vizuálního inputu. Procházíme tedy změnou od informací k obrazu. A zatřetí, co vlastně získáme za pomoci této transformace.
  2. Je to důležité, ale více bychom měli přemýšlet o tom, jak důležitá je reklama konkrétně pro náš marketing. Neměli bychom nutit někoho koupit si produkt, který nechce, a neměli bychom k tomu zneužít potenciál reklam. Naopak bychom se měli snažit vytvářet hodnotný obsah a díky němu hledat způsoby, jak získat lidi, které bude zajímat. To je nejdůležitější.
  3. Hodnota. Je to všechno o hodnotě, kterou lidem předáváme. To znamená především vytvářet obsah, který lidé chtějí sledovat. Měli bychom přemýšlet, co pro zákazníky můžeme udělat, jaké pocity a emoce vyžadují a podobně. Zasáhnout člověka můžeme teprve tehdy, pokud nás on sám dobrovolně následuje.

 

Eliška Vyhnánková, nezávislá social media konzultantka, ČR

  1. Určitě je to digitál. To znamená videa, obrázky a v tomto ohledu i určitá profesionalizace. Dlouho jsem klientům i na školeních říkala, aby si firmy všechno dělaly inhouse. Dnes je ale trendem, že obsah má být tak moc digitální, že jeden člověk ve firmě to nezvládne. Opět je tak aktuální odliv směrem k agenturám, které pomáhají vytvářet kvalitnější obsah. Už to není jen o tom napsat jeden příspěvek za 5 minut, ale o kvalitě, aby to bylo něco smysluplného, co má strategii, co je součástí větší kampaně. Pak tu máme věčný souboj Snapchat versus Instagram, Facebook versus YouTube, kdo vyhraje souboj o videa, o influencery. Sama to se zájmem sleduju.
  2. Čím dál tím více. Hodně věcí se dá dělat zadarmo, ale jen tehdy, pokud máte opravdu kvalitní produkt, aby v tom byl nějaký marketing, nějaká „šeptanda“. V případě, že nejste schopni přijít s love brandem, pak už je investovaná koruna do Facebooku a jiných kanálů nesmírně potřeba. Je ale nezbytné tyto aktivity měřit. Pokud například dáte 100 tisíc do Facebooku, mělo by vám to vydělat 3 miliony. Utrácet se musí smysluplně. Bohužel ale i dnes často slyším věty typu „My jsme dali peníze do Facebooku a ono nám to nic nepřineslo“.
  3. Jsme zpátky u smysluplné komunikace. To znamená, že musíme přemýšlet, co na sociálních sítích děláme. Cílem musí být zákaznická péče, budování komunity. Není to už o surovém prodeji, ale spíše o tom, že si tu něco budujete. Musíte mít trpělivost, protože to není úspěch přes noc. Pomaličku polehoučku si budujete komunitu zákazníků, nejen fanoušků, a oni vám to postupně vrací v prodejích.

Zdroj